איך לנקות פאנל סולארי?

פאנלים סולאריים יהפכו בעתיד הלא רחוק לכלי המרכזי לייצור חשמל. יותר ויותר אנשים מבינים כי פאנלים סולאריים הם פתרון מושלם, בעיקר בגלל הסיבה שישראל היא מדינה שטופת שמש.  האם המונופול של חברת החשמל בדרך לזעזוע?

בכתבה זו ננסה לענות על השאלות המרכזיות הקשורות לפאנלים סולאריים: איך עובד פאנל סולארי, כמה עולה התקנת פאנל סולארי, כיצד למקסם יעילות פאנל סולארי ואיך לנקות פאנל סולארי.

נתחיל מהתחלה. מהי מערכת פאנלים סולאריים?

פאנל סולארי הוא שם נרדף למודול פוטו וולטאי. מודול זה כולל אוסף של תאים פוטו וולטאים המאוגדים יחדיו. תאים אלו משתמשים באור השמש כמקור אנרגיה, באמצעותם מייצרים חשמל בזרם ישיר. מערכת של לוחות נקראת מערך סולארי. מערך שכזה משמש כמערכת המסוגלת להפיק חשמל ישירות לרשת חשמל או לציוד חשמלי. מדינת ישראל מצמצמת פערים בהשוואה לשאר מדינות העולם ולפי התחזיות, יותר ויותר ישראלים יעברו להשתמש בפאנלים סולאריים בקרוב. ההערכה של משרד האנרגיה היא כי בסביבות שנת 2030, בערך רבע מייצור האנרגיה יהיה מאנרגיה ירוקה ומתחדשת, קרי עוד כ- 100,000 דונמים של גגות וקרקעות בפאנלים סולאריים.

איך עובד פאנל סולארי?

אור השמש הפוגע בתא גורם למעשה לפליטת אנרגיה חשמלית. באמצעות חיבור מוליכים חשמליים לפאנל הסולארי, ניתן לקבל זרם חשמלי שבאמצעותו ניתן להפיק חשמל בקלות ובמהירות, לאחר התאמה פשוטה שנעשית על ידי ממיר, או שניתן להמיר את האנרגיה הנוצרת למתח חילופין, הזהה למתח המסופק על ידי חברת החשמל ברשת החשמל.

ייצור החשמל באמצעות פאנל סולארי מתבצע על ידי תאים סולאריים הנמצאים בתוך הפאנל, באמצעות אפקט שנקרא "אפקט פוטו וולטאי". בשמש ישנם חלקיקים שנקראים פוטונים, כאשר הם פוגעים בתא הסולארי הם משחררים אלקטרונים מהאטומים שלו, כך בעצם ניתן ליצור מעגל חשמלי.

להמשך קריאה >>

כמה עולה התקנת פאנל סולארי?

עלות של התקנת פאנל סולארי על הגג או בשטח פתוח תעלה בערך בין 50,000 ₪ ל- 80,000 ₪. כמובן שהמחיר תלוי במיקום הפאנלים, כמות הפאנלים ויכולת המשא ומתן שלכם.

למי פאנל סולארי מתאים?

פאנל סולארי עשוי להיות כדאי עבור אנשים שגרים באזורים מרוחקים אשר חברת החשמל לא מספקת חשמל לאזור שלהם, או לחילופין שהמחיר שחברת החשמל דורשת יהיה גבוה ביותר, עבור אנשים שטרם קיבלו טופס 4 וחברת החשמל עדיין לא מספקת חשמל לאזור מגוריהם , לטיולים ולאנשים שברשותם שטח גדול ומעוניינים לייצר הכנסה פאסיבית מייצור חשמל.

יתרה מכך, אוהבי הטיולים והלינה בשטח פתוח עשויים להנות מהיתרונות הרבים של פאנלים סולאריים . פאנל סולארי על קרוואנים אשר מאובזרים ברמה גבוהה הוא מוצר שכבר קיים בשוק, דבר שמסוגל לפתור את בעיית החשמל הקיימת בטיול דינאמי. התאמת פאנל סולארי לקרוואן אינה מסובכת כאשר קיימים מתקנים מיוחדים אשר יבטיחו כי הנסיעה תהיה בטוחה.

בנוסף, במידה ותרצו להשתמש בפאנלים הסולאריים כאפיק השקעה, עליכם לדעת שייתכן וזו תהיה השקעה מאוד משתלמת. פאנל סולארי להשקעה יכול להחזיר את ההשקעה בזמן של עד 10 שנים, כאשר לאחר מכן תוכלו להנות מתשואה לא רעה בכלל על החשמל שהמערכת שלכם תייצר,  כאשר התשואה נעה בין 10%-13%.

כמה חשמל מייצר פאנל סולארי?

פאנל סולארי אשר מיועד לשימוש ביתי בגודל ממוצע, יודע לייצר כ-1 קילו וואט לשעה. לפי חישוב של ממוצע שעות האור השנתיות בישראל, ובהנחה שפאנל סולארי לא עובד ב-100% יעילות כל הזמן, אפשר להגיע למסקנה שכל פאנל יכול לייצר בערך 17,000 קילו וואט בשנה. לצורך השוואה, הצריכה השנתית הממוצעת של חשמל בבתים פרטיים בישראל נכון לשנת 2022 עומדת על בערך אותו מספר, כלומר באמצעות פאנלים סולאריים תוכלו להפסיק לשלם חשבונות חשמל לחברת החשמל.

זוהי  דרך זולה במיוחד לייצר חשמל. פאנלים סולאריים זולים יותר מתחנות פחם או תחנות גרעיניות לייצור חשמל. בשנים האחרונות, העולם מתקדם אל עבר מערכות סולאריות המהירות פי 20 מתחנות כוח גרעיניות.

כיצד למקסם את תפוקת ייצור החשמל של הפאנל הסולארי?

תחזוקה שוטפת ורציפה נדרשת על מנת להפיק את המירב מהפאנלים הסולאריים. בעיית התחזוקה משמעותית במיוחד בקרב מערכות מסחריות שממוקמות באזורים חקלאיים או מסחריים, או אזורי תעשייה הסובלים מחשיפה קבועה לנזקי סביבה כמו אבק, חול, בוץ, אובך, לשלשת ציפורים וכדומה. כל אלו יוצרים שכבה המפרידה בין אור השמש לתאים הסולאריים, מה שמקטין משמעותית את יכולת ייצור החשמל של הפאנלים.

פאנל סולארי יכול להחזיק מעמד בערך 25 שנים, אולם לצורך כך יש להקפיד כי הוא מתוחזק כראוי ומטופל על ידי איש מקצוע.

אם ברשותכם פאנל סולארי, עליכם לשים לב לנקודות הבאות :

  • שימוש במים מתאימים (ללא אבנית, שעברו סינון מיוחד).
  • ניקוי פאנל סולארי לפי הצורך ותנאי האקלים.
  • סילוק יונים ומעופפים אחרים מסביבת הפאנלים הסולאריים.
  • שימוש באמצעי ניקיון מיוחדים ומותאמים לפאנלים סולאריים.

איך מומלץ לנקות פאנל סולארי?

ראשית, יש להשתמש בחומרים ייעודיים כגון מים ללא אבנית ומברשות מיוחדות שלא ישרטו את הפאנל הסולארי. בכדי להבטיח ניקיון יסודי של המערכת הסולארית, מומלץ להשתמש בשירותיה של חברה מקצועית שתבטיח כי הפאנלים הסולאריים יהיו מתוחזקים כראוי.

ישנן כמה שיטות לניקוי פאנלים סולאריים, כגון שימוש בשיטת האוסמוזה ההפוכה (שימוש במים ללא אבנית ושטיפה פרטנית ויסודית של כל פאנל), שימוש ברובוטים שמותקנים על גבי הפאנל הסולארי ולפי הצורך מתיזים מים ומנקים את הפאנל הסולארי באמצעות מברשת שמותקנת בצידי הרובוט, ושימוש בטכנולוגיות של מתזים אוטומטיים.

מערכת שטיפה אוטומטית בטכנולוגיית מתזים נחשבת לדרך היעילה, הירוקה והבטוחה ביותר לניקוי מערכת פאנלים סולאריים מהסיבות הבאות:

  • שימוש בחומרי ניקוי ביתיים אינו מומלץ לניקוי פאנל סולארי. שימוש בחומרים לא מתאימים עלול לגרום להצטברות משקעים דביקים שמושכים לכלוך ואבק, ובכך יגדל הנזק למערכת שלכם.
  • פאנלים סולאריים לרוב נמצאים על גגות שגובהם הוא מעל שלושה מטרים. ניקוי ועליה לגובה שכזה מחייב הקפדה על כללי בטיחות מחמירים של עבודה בגובה. לכן, המחשבה על ווידוא מקצועיות בעל המקצוע שמגיע אליכם והקפדה על בטיחות הם נחוצים, ובמקרים רבים מקשים על כל התהליך.
  • קיימות מערכות סולאריות ענקיות הנפרסות על שטחים מאוד גדולים. ניקיון מערכת שכזו עלול לקחת לאנשי מקצוע המון זמן, ולכם זה עלול לעלות המון כסף. מערכת אוטומטית שפועלת בקלות ובלחיצת כפתור תפתור גם את הבעיה הזו.
  • מערכת שטיפה אוטומטית מנקה את הפאנלים לפי הוראות היצרן, מה שמבטיח ניקיון ותחזוקה מיטביים.
  • פרטיות- אין צורך בכניסה של גורמים זרים לשטח הפרטי שלכם.
  • מקצועיות- קשה לסמוך על בעל מקצוע שמגיע אליכם הביתה לנקות מערכת ששווה כמה עשרות אלפי ₪. די בטעות הכי קטנה והפאנל עלול להישבר/ להיסדק, מה שכרוך בהוצאות של אלפי ₪.

 

חברת "Aysolarclean" מציעה מגוון פתרונות תחזוקה למערכות סולאריות פרטיות ולתעשיות.
בין פיתוחיה המרכזיים, החברה פיתחה מערכת ניקוי אוטומטית בטכנולוגיית מתזים אוטומטיים. מערכת זו היא הפתרון היעיל, החסכוני והבטיחותי ביותר הקיים בשוק.
לחברה מומחיות וניסיון של עשרות שנים בתכנון וביצוע של תשתיות מים ואינסטלציה ועמידה בתקנים המחמירים ביותר. לכן, אם ברשותכם מערכת פאנלים סולאריים, מוזמנים לפנות אלינו לקבלת מידע והצעת מחיר.

/ 5.

מאמרים שעשויים לעניין אותך
דילוג לתוכן