איך עובד פאנל סולארי?

בזמן האחרון שומעים יותר ויותר את צמד המילים " פאנל סולארי". הסיבה לכך נעוצה בעובדה כי השקעה בפאנלים סולאריים וייצור חשמל באופן עצמאי משתלמת כלכלית ואף תורמת לאיכות הסביבה על ידי הפחתת הזיהום. בכתבה זו תקבלו את כל המידע שאתם צריכים על פאנלים סולאריים- כיצד הם עובדים, האם מדובר בהשקעה משתלמת ואיך צריך לתחזק אותם.

 

נתחיל בהגדרה קצרה של מערכת פאנלים סולאריים. פאנל סולארי הוא כינוי שגור למודול פוטו וולטאי. מודול זה, או בשמו הלועזי PV "", הוא מכלול של תאים פוטו וולטאים המאוגדים יחדיו. תאים אלו משתמשים בקרני השמש כמקור אנרגיה, באמצעותם מייצרים חשמל בזרם ישיר. מערכת של לוחות נקראת מערך סולארי. מערך שכזה משמש כמערכת המסוגלת להפיק חשמל ישירות לרשת חשמל או לציוד חשמלי. על פי הערכות, מדינת ישראל מצמצמת פערים בהשוואה לשאר מדינות העולם, ובעתיד הנראה לעין יותר ויותר ישראלים יעברו להשתמש בפאנלים סולאריים. ההערכה של משרד האנרגיה היא כי בשנת 2030, בערך רבע מייצור האנרגיה יהיה מאנרגיה ירוקה ומתחדשת. כלומר, עד לשנת 2030 עתידים להתמלא עוד כ- 100,000 דונמים של גגות וקרקעות בפאנלים סולאריים.

איך עובד פאנל סולארי?

 פאנל סולארי מורכב ברובו מתאי סיליקון. ישנם שלושה סוגים של תאים סולאריים הנפוצים בשוק:

  • תא סיליקון חד גבישי- בעל תפוקת ייצור חשמל של כ-15%.
  • תא סיליקון רב גבישי- בעל תפוקת ייצור חשמל של כ-13%.
  • תאים דקים עם תפוקה די נמוכה (כ-11%), אך הם פחות רגישים לטמפרטורה משאר התאים.

ייצור החשמל באמצעות פאנל סולארי מתבצע על ידי תאים סולאריים באמצעות אפקט שנקרא "אפקט פוטו וולטאי". בשמש קיימים חלקיקים שנקראים פוטונים, כאשר הם פוגעים בתא הסולארי הם משחררים אלקטרונים מהאטומים שלו, כך בעצם ניתן ליצור מעגל חשמלי.

אור השמש הפוגע בתא גורם למעשה לפליטת אנרגיה חשמלית. באמצעות חיבור מוליכים חשמליים לפאנל הסולארי, מקבלים זרם חשמלי שבאמצעותו ניתן להפיק חשמל בקלות ובמהירות, לאחר התאמה או על ידי ממיר, או שניתן להמיר את האנרגיה הנוצרת למתח חילופין, הזהה למתח המסופק על ידי חברת החשמל ברשת החשמל.

מהו ממיר סולארי?

כאשר זרם ישיר מגיע מהתאים הסולאריים, הממיר הסולארי משתמש בו בכדי לייצר זרם חילופין. ניתן לומר כי הממיר הוא המוח של המערכת, כאשר הוא מספק פתרון בטיחותי מפני שריפות על ידי ניתוח אוטומטי של הזרם בשעת חירום, הוא יודע לנטר את ביצועי המערכת בזמן אמת ומייעל את הפאנלים הסולאריים.

לסיכום, ניתן לומר כי תהליך ייצור החשמל באמצעות פאנל סולארי הינו ירוק, פשוט וחסכוני.

למי מתאים פאנל סולארי?

פאנל סולארי מתאים לאנשים שגרים באזורים מרוחקים אשר חברת החשמל לא מספקת חשמל לאזור שלהם / שהמחיר שחברת החשמל תרצה יהיה גבוה ביותר, פאנל סולארי ישמש כפתרון זמני עד לקבלת טופס 4 ועד שחברת החשמל מתחברת דרך קבע לביתכם, לטיולים ולאנשים שברשותם שטח גדול ומעוניינים לייצר הכנסה פאסיבית מייצור חשמל.

אוהבי הטיולים והלינה בשטח פתוח יכולים להנות מפאנלים סולאריים גם כן. ניתן למצוא קרוואנים אשר מאובזרים ברמה גבוהה, ובכדי לפתור את בעיית החשמל מחוברים לפאנל סולארי נייד. התאמת פאנל סולארי לקרוואן אינה מסובכת ואף ישנם מתקנים מיוחדים אשר יבטיחו כי הנסיעה תהיה בטוחה.

כמה חשמל מייצר פאנל סולארי?

פאנל סולארי לשימוש ביתי בגודל של 1-2 מטרים מכיל כ-70 תאים סולאריים, כל פאנל כזה יכול לייצר כ-1 קילו וואט בשעה. בהתאם לכמות שעות האור השנתיות בישראל, ובהתאם לרמת הנצילות של כל פאנל (בין 15%-20%), ניתן לומר כי כל פאנל יכול לייצר בערך  17,000 קילו וואט בשנה, שזוהי הצריכה השנתית הממוצעת של חשמל בבתים פרטיים בישראל. חשוב לציין כי התקנת הפאנלים תהווה תחליף לתשלום לחברת החשמל, דבר שעשוי להוזיל את הוצאות המשפחה החודשיות.

תאים סולאריים מהווים דרך זולה במיוחד לייצר חשמל. הם זולים יותר מתחנות פחם או תחנות גרעיניות לייצור חשמל. העולם הולך אל עבר מערכות סולאריות המהירות פי 20 מתחנות כוח גרעיניות. ברחבי העולם קיימות מדינות שמערכות סולאריות קיימות אצלן דרך קבע. למשל, באוסטרליה מרבית תחנות הכוח החדשות הן סולאריות.

כיצד נוכל להפיק את המקסימום מהפאנל הסולארי?

יעילות פאנל סולארי תורמת להפקת מקסימום חשמל וניצול מיטבי של ההשקעה שלכם. כאשר משטח הפאנל הסולארי צובר לכלוך, היעילות של הפאנלים יורדת משמעותית ובהתאמה גם ייצור החשמל פוחת. הלכלוך שנאסף על גבי הפאנלים גורם לכך שהתאים הפוטואלקטריים שנמצאים בתוך הפאנלים הסולאריים יהיו חשופים פחות לשמש, לכן פחות פוטונים יפגשו איתם וכמות החשמל שעשוי להיות מיוצר יפחת. השלכה נוספת היא פגיעה באורך החיים של הפאנל הסולארי, על ידי כך שבעקבות הלכלוך יווצר עומס בחלק מהתאים, מה שיגרור תפקוד לקוי של כלל המערכת ובמקרים קיצוניים אף ישבית את המערכת כולה.

פאנל סולארי יכול להחזיק מעמד בין 20-30 שנים, בהנחה והוא מתוחזק כראוי ומטופל על ידי איש מקצוע. יש לזכור כי הפאנלים הסולאריים מפיקים עבורנו חשמל, ששווה כסף, לכן כמו כל השקעה אחרת עלינו לדאוג שתפיק עבורנו את המקסימום.

אם ברשותכם פאנל סולארי, עליכם לשים לב לנקודות הבאות :

  • ניקוי פאנל סולארי לפי הצורך ותנאי האקלים.
  • סילוק יונים ומעופפים אחרים מסביבת הפאנלים הסולאריים.
  • שימוש באמצעי ניקיון מיוחדים ומותאמים לפאנלים סולאריים.

איך מנקים פאנל סולארי?

ראשית, יש להשתמש בחומרים ייעודיים כגון מים ללא אבנית ומברשות מיוחדות שלא ישרטו את הפאנל הסולארי. בכדי להבטיח ניקיון יסודי של המערכת הסולארית, מומלץ להשתמש בשירותיה של חברה מקצועית שתבטיח כי הפאנלים הסולאריים יהיו מתוחזקים כראוי.

ישנן כמה שיטות לניקוי פאנלים סולאריים, כגון שימוש בשיטת האוסמוזה ההפוכה (שימוש במים ללא אבנית ושטיפה פרטנית ויסודית של כל פאנל), שימוש ברובוטים שמותקנים על גבי הפאנל הסולארי ולפי הצורך מתיזים מים ומנקים את הפאנל הסולארי באמצעות מברשת שמותקנת בצידי הרובוט, ושימוש בטכנולוגיות של מתזים אוטומטיים.

כמה עולה לנקות פאנל סולארי?

המחיר כמובן משתנה בין מקרה למקרה, כתלות באזור המגורים, מיקום הפאנלים הסולאריים והגודל והכמות של הפאנלים. שטיפת מערכת פאנלים סולארית חד פעמית תעלה בין 700-2,500 ₪, כאמור כתלות בשטח הפאנלים הסולאריים ומשך זמן העבודה. בנוסף, כיום קיימות בשוק מגוון חברות שפיתחו רובוטים לניקוי פאנלים סולאריים, אולם בשלב זה המחיר של הרובוטים יחסית יקר ותוכלו למצוא פתרונות זולים יותר בשוק. אם תרצו לדעת כמה עולה ניקוי הפאנל הסולארי שלכם, תצרו עמנו קשר ונאפיין אותו יחד להצעת המחיר המשתלמת עבורכם.

לסיכום, פאנלים סולאריים הם ללא ספק העתיד בכל הקשור לייצור חשמל. החסכון הגלום בשימוש בפאנל סולארי הוא אדיר, ומדינות רבות מסביב לעולם כבר הטמיעו כמעט לגמרי את הפאנלים הסולאריים. אולם, אם ברשותכם מערכת פאנלים סולארית, עליכם לוודא כי היא מתוחזקת כראוי.

חברת "Aysolarclean" מציעה מגוון פתרונות תחזוקה למערכות סולאריות פרטיות ולתעשיות.
בין פיתוחיה המרכזיים, החברה פיתחה מערכת ניקוי אוטומטית בטכנולוגיית מתזים אוטומטיים. מערכת זו היא הפתרון היעיל, החסכוני והבטיחותי ביותר הקיים בשוק.
לחברה מומחיות וניסיון של עשרות שנים בתכנון וביצוע של תשתיות מים ואינסטלציה ועמידה בתקנים המחמירים ביותר.

/ 5.

מאמרים שעשויים לעניין אותך
דילוג לתוכן